No Title
cv: 5728 bekijken ------------------------------<-<- pagina terug
  • Reageer per email
  • Bel voor bemiddeling
  • Naar alle CV's



Senior Consultant - Program / Project manager

i.o.
opdracht



Ik ben een enthousiaste, klant- en oplossingsgerichte entrepreneur. Ik kan situaties snel inschatten en analyseren. Met politieke gevoeligheden weet ik zorgvuldig om te gaan. Verder ben ik stressbestendig en weet ik onder druk te presteren. Aansturen, mobiliseren, enthousiasmeren, inspireren en coachen van collega's in een organisatie behoren tot mijn belangrijkste kwaliteiten. Ik ben doelgericht en zoek altijd naar oplossingen voor problemen en denk daarbij out of the box. Verantwoordelijkheden ga ik niet uit de weg. Enkele andere belangrijke eigenschappen van mij zijn:
* Initiatiefnemend
* Teamspeler
* Analytisch
* Zelfstandig
* Klantgericht
* Omgevingsbewust
* Communicatief vaardig
* Pragmatisch
* Kwaliteitsbewust
* Creatief

Missie
Ik heb als missie het ervoor zorgen dat samen met de klant een bevredigend (aantoonbaar) resultaat wordt behaald in het oplossen van complexe vraagstukken vanuit het businessperspectief. Dit door middel van een goede gestructureerde organisatie van de werkzaamheden waardoor risico's beperkt blijven. Mijn motto is: "er is voor bijna alles een oplossing". Dit realiseer ik door ondernemend en creatief te handelen en pragmatisch te werk te gaan.

Mijn visie:
* Samenwerken, anderen helpen en kennis delen
* Plezier in het werk is belangrijk
* Wederzijds respect
* Maximaal rendement uit jezelf halen en ook uit je omgeving
* Eerlijk en open zijn in de omgang met anderen
* Proberen jezelf te verbeteren (leren van fouten), zowel in zakelijk opzicht als op persoonlijk vlak

Educatie
Ik heb een commercieel-technische achtergrond en heb opleidingen als VWO, HBO-Electrotechniek en Marketing(NIMA-A en B) afgerond. Momenteel bezig met studie ITIL,Prince2 en NIVE: certificaten 2008.

Ervaring:
Ik heb ruim 19 jaar ervaring (o.a. in Business/ICT/Telecom en managementadvies). Ik ben in 1989 begonnen als Projectleider Transmissie bij Lucent Technologies(AT&T Network Systems) en als Projectmanager Turnkey projecten Oost-Europa. Vanaf 1995 ben ik gaan werken bij BT Worldwide als Voice Support Specialist binnen een Customer Operations afdeling. In 1996 stapte ik over naar KPN waar ik achtereenvolgens de volgende functies heb vervuld: Programma Manager Wholesale Transmission, ProductManager Interconnect Access, ProductManager 0800/900 Informatiediensten, Manager Applicatiebeheer afdeling, ProductManager Aansluitnet en tenslotte als Procesmanager Business Processen bij KPN Wholesale tot einde 2006. Vanaf Febr. 2007 tot Nov. 2007 ben ik als projectleider bij ING actief het ketenbrede en grensoverschrijdende(Belgie) Servicemanagement voor de autoschadeverzekeringen dienstverlening in te richten in de IT-organisatie van ING label Nationale Nederlanden. Sinds November 2007 doe ik programma/projectmanagent bij Ericsson in Nederland voor een Sales RFI/RFP traject tbv. KPN en een Telfort Billing migratie project.

Vrije tijd
In mijn vrije tijd besteed ik veel tijd aan Videofilmen en editing voor lokale TV. Daarnaast heb ik een Video On Demand kanaal opgericht.(www.kanaal7.com) Ik sport regelmatig om mijn conditie bij te houden. Daarnaast houd ik ervan om bij mijn vrouw en vriendenkring te zijn en daarmee allerlei activiteiten te doen. Verder heb ik een brede interesse in politieke-, maatschappelijke thema's , kunst en cultuur. Ik houd geregeld alle laatste trends bij omtrent ontwikkelingen op media gebied en ICT toepassingen in verschillende branches. Ik reis graag en heb interesse voor verschillende culturen. Ik ben getrouwd met een vrouw uit Zuid-Korea.


UITGEBREIDE CV

Belangrijkste ICT vaardigheden
Aantal jaren ervaring
(Project)management
Testmanagement
Product management/ Management Consultancy
Procesmanagement
10 jaar
3 jaar
7 jaar
6 jaar

Soort projecten
* SOx Design, Implementatie en Testing(aansturing)
* AO/IC(Bedrijfsvoering), ISO, ontwerp en implementaties(aansturing)
* Sales RFI/RFP telecom account
* Billing Mediation migratie traject
* Projectmanagement Reporting Metrics ITIL Processen International Payments
* Business Proces Changemanagement projecten
* Projecten Telecom/IT systemen
* Transmissie Netwerk en Public Switching projecten
* Ontwikkeling van IT/Telecom netwerk diensten portfolio's
* (complexe) Implementatie en migratietrajecten
* Testmanagement telecommunicatie/IT systemen
* Implementeren van testen in compliancy(SOx/ISO) trajecten
* Portfoliomanagement van diensten en platformen
* Supplier/Vendor management trajecten
* Ketenbrede IT Servicemanagement inrichten
* Management consultancy

Referenties
Op verzoek kan een lijst met referenties worden overlegd.


WERKERVARING:
Periode: Maart 2008 - Mei 2008
Klant: ING
Project: Opzetten/Implementeren Rapportage Metrices met betrekking tot de International Payments Chain Ops&IT banking.

Functie: Projectmanager
Projectomschrijving:
- Projectmanagement van het opzetten/implementeren van reporting metrics mbt. de ITIL processen Incidenten, Problems, Capacity en Availability management om de juiste management sturingsinformatie te verkrijgen omtrent de International Payments keten binnen Ops&IT Banking ING.


Werkzaamheden/Deliverables:
* Reporting Metrics on Incident management
* Reporting metrics on Problems management.
* Reporting Metrics on Availability management.
* Reporting Metrics on Capacity management.
* Reporting to Steering Group Ops&IT Banking.
* Implementation of these metrics in Taskforce.
* Implementation of these metrics in the Line Organization.
* Projectmanagement of Information Analist(s).

Toegepaste methoden, technieken en tools:
* Prince 2 Projectmanagement method, ING Ops&IT Banking, International Payments chain process, SWIFT, Visio, ITIL, IRM-a, ARS, Applix, ING Brussels, Sun Clusters, Tandem clusters, Atlas, Payplus, Keep a Life monitoring.


Periode: November 2007-Maart 2008
Klant: Ericsson
Project: RFI/RFP KPN Century en Telfort Billing migratie project.

Functie: Programma/Projectmanager
Projectomschrijving:
- Projectmanagement of RFI/RFP Network Roll Out/Migration Services for KPN and Customer Projectmanagement for Telfort Billing Migration projects.

Werkzaamheden/Deliverables:
* RFI /RFP omtrent Network Roll Out en Migratie Services tbv. KPN
* Managed Services Outsourcing/ Prime Integrator consultancy.
* Projectmanagement van Services RFI/P .
* Projectplanning van Unified CDR(Call Detail Records)
* Projectmanagement van Unified CDR.
* Implementatie van billing mediation release.

Toegepaste methoden, technieken en tools:
* PROPS-C(PMI gebaseerd) projectmanagement methode, Ericsson organisatie, Sales RFI/RFP projectmanagement, Redback SmartEgde, GPON, VDSL, IPTV, DWDM, Optical Switching, FTTH, Bidmanagement, Billing Migratie, RASCI, Implementatie management, MultiMediation System, Unified CDR, Managed Services Outsourcing, Prime Integrator rol.


Periode: Jan 2007 - Nov 2007
Klant: Nationale Nederlanden
Project: Inrichting Ketenbrede IT Servicemanagement processen en organisatie
Functie: Projectleider IT
Projectomschrijving:
In de IT organisatie van Nationale Nederlanden afdeling Schade en Inkomen een ketenbrede Servicemanagement beheer inrichten in de keten met ING Belgie welke autoschadeverzekeringen aanbiedt aan de Belgische markt.

Werkzaamheden/Deliverables:
* Overzicht van de serviceketen processen in kaart brengen en verbetervoorstellen opstellen en (laten)implementeren
* Impactanalyse Servicemanagement processen aansturen, beoordelen en projectimplementatie ervan aansturen.
* De rol van ketenmanager inrichten en invullen door ketenbesturing van een team van Servicemanagers in de service keten.
* Opzetten van keten monitoring en rapportages.
* Management consultancy in strategische, tactische en operationele vraagstukken te maken met de IT service organisatie en aansluiting van nieuwe labels.

Toegepaste methoden, technieken en tools:
* AMS(Advanced Management System), MS office, Management vaardigheden, SOx, AO/IC, ITIL, Moniforce, Mercury, Oblicore, basis kennis Schade Verzekeringen en verzekeringsprocessen, Franse Taal, Prince 2, UAT, Defectmanagement, VISIO, PMP, PSR, IFSA, JVM's.


Periode: juni 2004- oktober 2006
Werkgever: KPN
Project: SOX Design & Testing, Proces optimalisatie, ISO testen
Functie: Senior Procesmanager Wholesale
Projectomschrijving:
KPN is een organisatie die moet voldoen aan SOX. Hiervoor zijn diverse trajecten (vanuit Business Processen) aangestuurd, opgezet, geimplementeerd en getest op operational effectiveness(audits) binnen alle KPN Wholesale afdelingen. Daarnaast zijn er ook diverse procesverbeteringen en implementatie trajecten aangestuurd.

Werkzaamheden:
* Ontwerp, implementatie en (laten)testen van Controlemaatregelen SOx
* Aansturing van de implementatie ervan in de Sales-, Billing-, Productmanagent- en Operationele afdelingen
* Ontwerp en aansturing SOx Changemanagement methodiek in de lijn binnen de Wholesale organisatie van KPN
* Sales -en Productmanagement Processen tbv. ISO certificering gedefinieerd en implementatie ervan aangestuurd
* Vragenlijst ontwikkeld voor interne klanttevredenheid en aansturing ervan m.b.t. implementatie.
* Innovatie proces gedefinieerd en geïmplementeerd op Business Unit niveau waardoor productontwikkeling meer gestructureerd en efficiënter wordt uitgevoerd.
* Ontwerp, implementatie en aansturing bedrijfsvoering in de lijn.

Toegepaste methoden, technieken en tools:
* New Product Development methode, MS office, ETOM, Management vaardigheden, SOx, EFQM, ISO, AO/IC, Visio, Aris


Periode: januari 2003- juni 2004
Werkgever: KPN
Project: besturing van de portfolio van het aansluitnet van KPN
Functie: Senior Technisch Productmanager aansluitnet
Projectomschrijving:
Binnen de Business Line Aansluitnet moest de portfolio aansluitnet worden verbeterd op basis van kostenreductie en verhoging van kwaliteit ten behoeve van de markt.

Werkzaamheden:
* Kwaliteitsverbetering portfolio aangestuurd door middel van projecten op basis van QoS performance management rapportages.
* Projectbesturing portfolio(250MLN Euro) en 10% kostenreductie gerealiseerd in de operationele organisatie.
* Riskmanagement processen aangestuurd(Billing, Interfaces, Bedrijfsvoering) zodat SOx compliancy werd gerealiseerd.
* Management advisering klantcontracten portfolio.

Toegepaste methoden, technieken en tools:
* MS office, Management vaardigheden, BBSC, Performance management, SLA management, Business Excellence, SOx, Marktanalyse, New Product Development methode, Ketenbesturing, GOKIT


Periode: okt 2001 - dec 2002
Werkgever: KPN
Project: Managen van een applicatie beheerafdeling
Functie: Manager Applicatiebeheer
Projectomschrijving:
Binnen de organisatie Operator Telecommerce moest een afdeling worden opgezet , processen opnieuw ingericht. Als afdelingsmanager leiding gegeven aan functioeneel beheerders, technisch productmanagers en applicatiebeheerders waarbij applicaties werden beheerd ten behoeve van de 0800/900 Voice Response dienstenportfolio, en een mix van Telecom en IT projecten aangestuurd.

Werkzaamheden:
* Binnen jaarplan bestuurd van 5 miljoen euro budget.
* Coaching en faciliteren van 21 medewerkers.
* Service Delivery/Support ( ITIL-methodiek) ingevoerd.
* Waakdienst binnen ingevoerd.
* Procesverbeteringen aangestuurd in samenwerking met andere afdelingen
* Projectleiding gevoerd voor keuze van de aanbieders van MassCalling tender inclusief het aansturen van testen van door leveranciers aangeboden platforms.
* Venormanagement voice response systemen masscalling. (Telsis, Comsys, Redwood Tech.)

Toegepaste methoden, technieken en tools:
* BBSC, Performance management(KPI besturing), ARS Remedy, MS office, Management vaardigheden, Kennis opgedaan van LAN, Server- en routernetwerken, Voice Response systemen, Ketenbesturing, vedormanagement voice response systemen


Periode: maart 1999 - oktober 2001
Werkgever: KPN
Project: Portfoliomanagement 800/900 informatiediensten portfolio
Functie: Senior Technisch Productmanager 800/900 diensten
Projectomschrijving:
Binnen de afdeling Value Added Services(Voice Response diensten, Masscalling) de besturing, beheer en verbetering uitgevoerd van de 0800/900 dienstenportfolio door middel van aansturen projecten en ondersteuning van het management.

Werkzaamheden:
* Besturing in de lijn van 0800/900 diensten platformen op afgesproken kosten en kwaliteit
* Projectbesturing uitgevoerd van de ontwikkeling en implementatie van Virtual Call Center Netwerk, C7/TCPIP Converting, Intelligent Network technologie projecten, 0800/900 dienstenverlening(informatie diensten).
* Suppliermanagement uitgevoerd van onderhoudscontracten met toeleveranciers Ericsson, Intervoice-Brite, Group2000 en KMC(Sco Unix Servers/Compaq Proliant). Hierdoor een kostenreductie bewerkstelligd van ca.15%.

Toegepaste methoden, technieken en tools:
* MS office, MS Projects, BBSC, SLA management, Management vaardigheden, Visio, Netwerk Forecasting & Planning, Ketenbesturing, GOKIT


Periode: maart 1998 - maart 1999
Werkgever: KPN
Project: Portfolio management interconnectie portfolio
Functie: Productmanager Interconnect Access
Projectomschrijving:
Binnen de afdeling Carrier Services (Wholesale) de tactische en strategische aansturing van verbetertrajecten in de operationele organisatie uitgevoerd voor wat betreft de interconnectie portfolio door middel van het aansturen van projecten. Daarnaast management advisering gedaan.

Werkzaamheden:
* Portfoliobeheer van de X.25 Data en Interconnect Access portfolio.
o Aansturen van mensen in ontwikkeling, sales- en procesmanagement
o Aansturing billing
* Klantcontracten afgesloten met Telfort, Orange en T-Mobile . Management advisering in deze trajecten.
* Ontwikkeling SMS/Roaming Signalling Service
o Aansturing mensen interne organisatie
o Samenwerking met partners en klanten

Toegepaste methoden, technieken en tools:
* New Product Development methode, MS office, Managementvaardigheden, Commerciële vaardigheden, SLA management, BBSC


Periode: februari 1996 - maart 1998
Werkgever: KPN
Project: Programmamanagement wholesale transmission portfolio
Functie: Programmamanager Wholesale Transmission
Projectomschrijving:
Binnen de Wholesale afdeling van KPN de aansturing van ontwikkeling van een aangepaste netwerk portfolio voor de B2B markt uitgevoerd. Tevens strategische advisering van het management gedaan omtrent KPN netwerk keuzes.

Werkzaamheden:
* Aansturing operationele eenheden in de uitvoering van nieuwe netwerk klantenportfolio.
* RFQ's/RFI's opgesteld, gereviewed en management advies gegeven omtrent invoering nieuwe mobiele netwerk.
* Netwerk kosten model(Costbased Pricing Model)opgezet en goedgekeurd door OPTA.
* Netwerk architectuur voor een KPN Internet Provider opgezet en implementatie ervan aangestuurd in de operationele organisatie.
* Aansturing project maatwerk billing operators.

Toegepaste methoden, technieken en tools:
* New Product Development methode, MS office, (project)Management vaardigheden, ISO 2001, Management rapportages, vendormanagement(RFQ/RFI trajecten)


Periode: februari 1995 - februari 1996
Werkgever: BT Worldwide
Project: Support van Klantprojecten en verbetering Customer Service processen.
Functie: Voice Support Specialist
Projectomschrijving:
Binnen de afdeling Customer Service van BT Wordwide(Telfort) de technische support uitgevoerd van Voice gerelateerde klantprojecten. Voice gerelateerde processen verbeterd. Training opgezet en aansturing ervan uitgevoerd.

Werkzaamheden:
* Procesverbeteringen gedefinieerd en implementatie aangestuurd van Customer Services processen.
* Technische support uitgevoerd van Voice gerelateerde dienstverlening voor de zakelijke markt.
* Trainingen op het gebied van spraakdiensten opgezet, georganiseerd en uitvoering aangestuurd.

Toegepaste methoden, technieken en tools:
* MS office, MS Projects, Procestools, Visio, Quality Management Systemen BT


Periode: 1992 - 1995
Werkgever: Lucent
Project: Customer Services projecten aansturen.
Functie: Projectmanager EMEA
Projectomschrijving:
Binnen de afdeling Customer Services (levering, ordering, service, billing, logistics) projecten in het buitenland aangestuurd.

Werkzaamheden:
* Multidisciplinaire projectteams(Customer Services, Sales, Productmanagement, Logistics) in Nederland en USA aangestuurd om Turnkey Switching en Transmissie projecten in Rusland en Ukraine goed te laten verlopen.
* Projectmanagement projecten zodat projecten op tijd , kwaliteit en kosten werden opgeleverd.

Toegepaste methoden, technieken en tools:
* Unix office tools, (project)Management vaardigheden, kennis van 5ESS Public Switching systemen, logistieke kennis.


Periode: 1989 - 1992
Werkgever: Lucent
Project: Projectleiding en testmanagement van transmissie netwerksystemen
Functie: Projectleider Transmissie/Testing
Projectomschrijving:
Binnen de afdeling Customer Services Export projectleiding transmissie gevoerd over projecten in het buitenland zowel als teamleider en als tester. Handover van projecten aan klanten gedaan.

Werkzaamheden:
* Projectleiding van een transmissie pilot klantproject voor France Telecom.
* Leiding gegeven aan 12 mensen(Nederlanders/Fransen) met een project omzet van ca. 2 MLN euro en een eigen budget van 100K Euro.
* Transmissie supervisie systeem ontwikkeld en getest
* Testmanagement van transmissie netwerk systemen bij klanten Telefonica(Spanje), Arento(Egypte).

Toegepaste methoden, technieken en tools:
* Unix office tools, (project)Management vaardigheden, kennis van transmissie PDH systemen, Testprotocollen, Protocol van Overdracht bij klanten(Telefonica, Arento)


Kennis en (praktijk)ervaring van pakketten/tools/methoden
* MS-Word, MS-Excel, MS-PowerPoint, FrontPage, MS Project, MS-Access, Visio, Lotus notes, Business Objects, UML, ARIS, Cognos Powerplay, MS-Projects
* Frontpage 2002, WizFlow, Adobe Premiere Pro, Photoshop, PaintShop Pro, Magix Video, Macromedia Dreamweaver 8 & Flash 8
* Diverse methoden voor gestructureerde aanpak van testen w.o. ITU-T, ITIL
* New Product Development methode voor gefaseerd ontwikkelen van IT en Telecom diensten waaronder software/systeemontwikkeling.
* Overige methoden: Prince2, TURN/Probaat/NPD

Kennis van programmeertalen
* Basic
* Pascal

Ervaring: met platforms/besturingssystemen
* Philips VAX PDP11
* MS-DOS
* Prime
* Windows 95/98/NT/2000
* Unix


Ervaring: in branches
* Verzekeringen Nationale Nederlanden
* Telecom/ ICT
* Zakelijke Markt 0800/900 Informatie diensten
* Wholesale Markt (Vodafone, Telfort, T-Mobile, Orange)

Testervaring met datacommunicatie/protocollen
* X.25 testing volgens ITU-Telecommunication Standaard Protocols
* ISDN testing volgens ITU-Telecommunication Standaard Protocols
* C7 testing volgens ITU-Telecommunication Standaard Protocols
* SDH/PDH testing volgens ITU-Telecommunication Standaard Protocols

NEVENACTIVITEITEN EN OVERIGE OPLEIDINGEN
Lokale TV Omroep Leidschendam-Voorburg: camerawerk, formats ontwikkelen, visie ontwikkeling. Richting gever en advisering.
JazzTV.nl startup: Video On Demand kanaal voor Jazz liefhebbend Nederland.
WebTV (kanaal7.com) opgezet samen met een team vrijwilligers voor het maken van regiogerichte video on demand. Ontwikkeling, organisatie, aansturing uitvoering.
Haagsche Amateur FilmClub (programmacomissie)
Salsa dansen (Intermediate niveau)


Overige opleidingen:
Interne opleidingen:
* Projectmanagement (1993)
* Motiveren en leidinggeven (2001)
* Professionalisering Operational management (2002)
* Sociale vaardigheden (1996)
* Inter Persoonlijke Communicatie (1997)
* SOx
* eTOM
* ICEplus
* ARIS
Certificate George Washington University Managing Projects
Certificaat


Externe opleidingen (1996 - 2001):
Opleiding:
GITP
Management Praktijktraining Certificaat
NIMA
Di:ploma's
NIMA A Consumenten marketing
NIMA B Business marketing


Studie:
Prince2, UML, ITIL,TMAP
Certificaten nog te halen.
Algemene Opleiding: Bankbedrijf (NIBESVV)

Talen: Nederlands, Frans, Spaans, Duits, Engels vloeiend


CV Peter Lofström NL: April 2008 pagina 10 van 1